
Turun taidemuseon esittelytekstit vahvistavat katsojan havainnot siitä, että 1900-luvun alkuvuosina Doran taiteellinen kehitys koki jonkinlaisen pysähdyksen, ja hänen oli vaikea uudistaa ilmaisuaan. Muotokuvamaalauksesta - yllä esillä muutama näyte - oli muodostunut hänelle taloudellinen välttämättömyys. Niitä maalaamalla hän pystyi elättämään paitsi itsensä myös kaksi sisartaan. Muotokuvaus oli niin vahvasti sidoksissa perinteisiin esittämisen konventioihin, etteivät ne jättäneet tilaa kokeiluille. Taiteilija ei ilmeisestikään voinut muotokuvissa toteuttaa mottoaan:"Sen osaa, minkä tahtoo."
Turun taidemuseon sivuilla mainitaan vielä, että vaikka "Wahlroos oli tuottelias, monipuolinen ja ilmeisen kyvykäs taiteilija, hän ei kuitenkaan saanut eläessään juurikaan tunnustusta. Turussa häntä arvostettiin ja tunnettiin paremmin kuin pääkaupunkiseudulla. -- Laajempi, maanlaajuinen kiinnostus Dora Wahlroosiin taiteeseen on herännyt vasta taiteilijan viimeisinä elinvuosina ja kuoleman jälkeen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti