tiistaina, syyskuuta 09, 2008

Puukko vai luoti?

Olen lukenut kummallisen kirjan. Sen kansipaperista on kuva yllä. Päiväkirjan tapaan otsikoidut merkinnät jatkuvat huhtikuun 12. päivään 2010. En ihan tavoittanut, mikä vitsi tulevaisuusvisioon sisältyy, mutta väliäkö sillä, koska koko opus on melkoinen kuvitelma ja satiirinen veijaritarina suomalaismiehen hingusta muuttua "oikeaksi" ruotsalaiseksi. Joonas Sillanpää on referoinut pitkästi kirjaa blogissaan 1.11.2007, joten en tässä ryhdy kuvailemaan äkkivääriä tapahtumia. Blogi löytyy mm. hakusanoilla Miika Nousiainen ja Vadelmavenepakolainen. Keskityn kirjan loppuun, kun minäkertoja Mikko Virtanen, jonkin aikaa Mikael Andersson, lusii viimeisiä aikoja ruotsalaisessa vankilassa ennen Suomeen siirtoa. Sellikaveri Pera - nahka täynnä arpia - valistaa, "että puukko tekee mahassa vitusti kipeämpää kuin luoti. Luoti on siisti, sujahtaa vaan läpi, puukko repii. -- Jos joudut joskus valitsemaan, että otatko mahaasi puukon vai luodin, niin ota luoti." Mikko kiittää vinkistä, mutta haluaa puolestaan tietää, kumman Pera valitsisi Suomen vai Ruotsin. Vastaus on paljon puhuva, kun Pera julistaa: "Pistit jätkä pahan. Mä olen elänyt puolet siellä ja puolet täällä. Täällä mä sain maistaa edes hetken verran hyvinvointia, mutta kyllä mä silti Suomen ottasin, ei musta ruottalaista ole tehty missään vaiheessa. Suomi on se luoti, paljon helpompi, vittumainen, mutta suora. Ruotsi on puukonisku, ei se itse isku mitään, mutta se paskanjauhaminen ja auttamisyritykset on sama kun pyörittäis puukkoa haavassa."

Ei kommentteja: