maanantaina, marraskuuta 05, 2007

Den svenska dagen är nära

Varje måndagskväll talas det svenska i en grupp vid Åbo finska arbetarinstitut. I kväll skall vi prata om dikter - eller någonting ditåt. Fotot visar en av våra "läxor", Per-Hakon Påwals dikt Nattvaka på sjukhuset ur samlingen Min salladsgröna älskarinna. Det underliga poemet eller den prosadikten berättar om bilolyckan. Döden hotar att ta hustrun med sig, mannen ängslas och minns, vad det hände på vägen och har hänt mellan makar dessförinnan, medan man sköter den medvetslösa kvinnan.Troligtvis kommer vi att prata mera om händelser i trafik än t.ex. om denna dikt. Jag planerar att ta med mig boken Dikter i rörelse eller Dan Anderssons Samlade dikter. Kanske skall jag läsa högt ett litet poem, om det passar. Dess namn är Underligt det är...
Underligt det är att älska gamla minnen som har grånat,
underlig är världen vida, underliga äro vi.
Kärlek, barn och bo och blom så gott jag kunnat har jag
hånat
och mitt hjärta det vill brista vid en sång om Nana Li.

Ei kommentteja: